Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
- Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Rick Hogenberg
BIG-registraties: 49922210425
Overige kwalificaties: EMDR-practitioner
Basisopleiding: GZ-psycholoog
AGB-code persoonlijk: 94102765
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Psychologenpraktijk Hogenberg
E-mailadres: info@praktijkhogenberg.nl
KvK nummer: 71017348
Website: praktijkhogenberg.nl
AGB-code praktijk: 94063917 - Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A - Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
De praktijk richt zich vooral op mensen met angst, depressie, psychotrauma en dwangmatige
klachten bij volwassenen vanaf 18 jaar. De praktijk biedt kortdurende behandelingen binnen de
Generalistische Basis GGZ. Dit houdt in dat de behandelingen bestaan uit een intake en maximaal 10
behandelcontacten. Deze is doel- en klachtgericht, waardoor de cliënt zo snel mogelijk weer in uw
eigen kracht komt te staan. De meest gebruikte behandelmethoden zijn Cognitieve Gedragstherapie
en EMDR. Wanneer het wenselijk is zal iemand uit de naaste omgeving van cliënt betrokken worden.
Hierbij kunnen dan concreet afspraken worden gemaakt over hoe de omgeving kan ondersteunen bij
het proces door bijvoorbeeld te ondersteunen met huiswerkopdrachten of terugvalpreventie. Naast
face to face behandeling is het ook mogelijk deze behandeling te combineren met e-health. Hierbij
worden online modules als aanvulling van uw behandeling ingezet.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Dissociatieve stoornissen
Genderidentiteitsstoornissen
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Seksuele problemen
Slaapstoornissen
Somatoforme stoornissen - Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Rick Hogenberg
BIG-registratienummer: 49922210425
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Rick Hogenberg
BIG-registratienummer: 49922210425 - Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
I. Beeloo-Van Broeck 79924073325
Y.A.M. Leferink 39923808125
M.W.P.H. Rongen 69061115125
S.M. Westerink 49909891625
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Bij op- of afschaling en met betrekking tot medicatiebeleid wordt contact gezocht met de huisarts en
waar nodig gericht advies gegeven of gevraagd. Casuistiek wordt veelal besproken in de
intervisiegroep met de hierboven beschreven collegae.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Buiten kantooruren kunnen cliënten in het geval van crisis contact opnemen met de huisartsenpost.
Deze kunnen dan de crisisdienst van Mediant inschakelen. Dit staat ook op mijn website vermeld.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: de huisartsenpost bij crisis altijd de crisisdienst van Mediant zal inschakelen. Dit is een
algemene afspraak. Specifieke afspraken hieromtrent hoeven dan ook niet te worden gemaakt.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
I. Beeloo-Van Broeck 79924073325 94104454
Y.A.M. Leferink 39923808125 94104071
M.W.P.H. Rongen 69061115125 94002460
S.M. Westerink 49909891625 94006786
R. Hogenberg 49922210425 94102765
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Onze intervisiegroep heeft een maandelijkse bijeenkomst van twee uur. Hierin worden zaken als
indicatiestelling en reflectie op lopende behandelingen en persoonlijk functioneren besproken. Ook
wordt hierin nieuwe kennis die opgedaan in bij- en nascholing met elkaar gedeeld. De agenda en de
aanwezigheid wordt geregistreerd aan de hand van de intervisieformulieren van de LVVP. - Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: https://praktijkhogenberg.nl/tarieven-en-vergoedingen/ - Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
https://praktijkhogenberg.nl/tarieven-en-vergoedingen/ - Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Ik upload het document met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van mijn beroepsgroep op
www.ggzkwaliteitsstatuut.nl - Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
klachtenregeling NVGZP
Link naar website:
https://www.nvgzp.nl/diensten/nvgzp-klachtenregeling/ - Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
I. Beeloo-Van Broeck 79924073325 94104454
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt - Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: https://praktijkhogenberg.nl/aanmelden/ - Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Al het contact met cliënt gaat via Rick Hogenberg. Na aanmelding zal telefonisch een afspraak met
cliënt worden gemaakt voor intake. Indien gewenst zal deze afspraak schriftelijk worden bevestigd.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja - Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Regelmatig zal met cliënt geëvalueerd worden om te bepalen of de behandeling op weg is het
gewenste resultaat te behalen. Desgewenst kan een naaste bij dit proces betrokken worden, waarbij
naaste dan meekomt naar de sessie. In de regel zal er geen contact zijn tussen naasten en mij waarbij
cliënt niet aanwezig is.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Zoals hierboven al genoemd zal er regelmatig geëvalueerd worden. Dit zal middel de ROM worden
ondersteund. ROM geschied middels SQ48. Cliënttevredenheid wordt gemeten met de CQi-GGZ-VZAKWA.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
4 weken
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Cliënttevredenheid wordt gemeten met de CQi-GGZ-VZ-AKWA. - Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja - Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Rick Hogenberg
Plaats: Hengelo
Datum: 26-06-2018
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja